В Банско подменят “Бабата” със супер модерен и скоростен лифт

7dniski.bg24.08.20151min1750

В Банско лесно можете да чуете такъв телефонен разговор:
– Що праиш бе?
– Е па качувам се по жицата.
Което означава: пътувам с лифта нагоре. Но за да се “качуваш по жицата”, някой трябва да опъне “жицата”, да й закачи кабинки, да направи лифтови станции и т.н. Накратко – да похарчи десетина милиона евра.
Въпреки че има над 3 месеца до началото на новия ски сезон в Банско, най-добрият курорт в България продължава да се развива в опит да осигури повече часове на ски на своите клиенти. Но още по-важното – да обезпечи максимално тяхната сигурност и спокойствие, докато са в планината. Именно заради това от фирмата “Маренко трейдинг” започнаха подмяната на 3-седалковия лифт от Шилигарника до връх Тодорка почти веднага, след като получиха необходимото разрешително. Вместо съоръжението, правилно наричано от хората “Бабата”, от новия сезон там ще има модерен лифт, който ще се движи на бързи обороти.
Какво всъщност се случва в планината? “7 дни спорт” отиде на място и се запозна с всички детайли около изграждането на съоръжението, както и с някои любопитни страни от работата. Новият лифт ще е с 6 седалки, с дължина на трасето 2300 метра. Едно от най-големите предимства обаче ще е, че ще извозва по 2000 човека на час, тъй като не само броят на седалките ще е удвоен, но и времето за пътуването му до горна станция значително ще се намали – вместо предишните 20 мин на въжето, през новия сезон ще ни возят едва 5 минути. С това поне горе в планината ще се сложи край на големите опашки. Хората няма да псуват по опашките, а ще се забавляват по време на ваканцията си.
Както обикновено, всички подробности около изграждането на новия лифт знае маркетинговият директор на концесионера на ски зона Банско „Юлен“ – Иван Обрейков. Съоръжението е собственост на фирма „Маренко трейдинг”, не на “Юлен”, но той самият е запознат в детайли с работата и може да разкаже по-подробно.
– Първо, лифтът беше много стар – на 30 години, и беше от този вид, при който, когато бъде спрян, седалките остават по въжетата и, когато има много силни ветрове, те се завихрят и понякога се оплитат на съседното въже или се вадят от ролките. Това затрудняваше работата на следващия ден и лифтът не можеше да работи, защото трябваше да се ремонтира. Другото нещо е, че за него няма резервни части. Отдавна фирмата производител е фалирала и никой вече не произвежда части за такъв вид съоръжения
Така той не може да се поддържа. Досега всичко се случваше с неимоверни усилия. Най-важното обаче е сигурността на хората. Лифтът имаше много бавна скорост и не можеше да се варира с него – например при силни ветрове трябва да се спре, докато при модерните съоръжения просто може да се намали скоростта. Досегашният лифт имаше само една скорост и вариантът беше само спиране. На практика така този участък от курорта оставаше необезпечен – нямаше с какво да се качват хората, които са по-напреднали в ските, на горните писти. Сегашният лифт е много модерен. Той е на италианската фирма Leitner с капацитет 2000 човека на час, докато старият извозваше само 600. Можете да си представите разликата – над 3 пъти повече хора. Освен това новото съоръжение ще се качва до горе много по-бързо – за около 5 мин. Само за сравнение – предишният го правеше за 20 мин. На жаргон дори името му беше „Бабата” – много бавен. Той си вършеше работата, за която беше построен, но от “Маренко трейдинг” отдавна искаха да го подменят. Чакаше се само разрешението. След като то стана факт миналата година, се пристъпи към смяната – обясни Обрейков.
“7 дни спорт” видя на място, че работата по изграждането на новото съоръжение не спира дори при лошо време. Всичко е разграфено така, че ако при горната станция има мъгла например и не може да се работи, строителите вършат задачки в другите участъци. Вече е започнало изграждането на долната станция, където ще бъде и двигателят от последно поколение.
– Работи се усилено по строителството на лифта, който трябва да е готов до началото на сезона – някъде около 1 декември, плюс минус няколко дни – разказа Обрейков. – Въпреки това не работим денонощно, защото е нужно осветление, а нямаме. От инспекцията по труда правят регулярни проверки, така че има контрол. В момента се изливат фундаментите на стълбовете за лифта, които при новия ще са по-малко на брой от преди, тъй като италианците сметнаха, че няма нужда от повече. Другата новост е, че седалките няма да стоят на въжетата, когато лифтът не работи. Ще си имат специален гараж и ще се изкарват сутрин в началото на работния ден. Както вече споменах, изключително много се набляга на сигурността на хората – съоръжението може да спре рязко, когато се налага, и това няма да се усети по линията. При стария лифт имаше едно удряне на седалката отзад в краката на туристите, когато се приготвяха да сядат и не беше никак приятно. Това се получаваше, тъй като скоростта на седалката не можеше да се намалява за сядането, както е при новите лифтове. Много хора се оплакваха от това. За децата също беше страшно неудобно, но това ще се промени. Подмяната му сега е голяма инвестиция за фирмата собственик, но всичко се прави в името на любителите на ските.
Иван Обрейков разказа и как точно се налива бетонът за стълбовете високо в планината.
– При строителството, където има възможност, се работи с кран и бетонът се извозва с бетоновоз.
Там, където материалите не могат да се качат по друг начин, това става с хеликоптер.
Той прави един курс с бетон за около 3-4 мин. За 3 курса качва в планината 1 кубик. Ако сметнеш един работен ден, да кажем 6 часа – това са десетки полети. Той обаче се управлява от много добри швейцарски пилоти, които помагат много за изграждането на лифта. Самата машина не е строителна, но е много пъргава и поврътлива. Наета е от Швейцария. Пилотите държат постоянна връзка по радиото с екипите на земята, които им товарят бетона. Тези горе, които го наливат, също дават инструкции на пилотите дистанционно, за да се излее материалът на точното място. Ние в Банско имаме и друг хеликоптер, но той е голям и муден, а освен това харчи повече, което го прави не толкова рентабилен – обясни Обрейков. Той допълни, че същата тази малка машина ще качва след това и стълбовете нагоре в планината.
– Когато и те се наредят, ще се окачи въжето, ще се опъне и ще се оплита. Процесът е доста дълъг, но целта е да стане преди сезона – някъде около 1 декември. Може и по рано да стане, искаме още през ноември да сме готови – надява се Обрейков.
От италианската фирма Leitner също контролират процеса и когато дойде време за сглобяването на лифта, те ще изпратят у нас електро- и машинни инженери, които да ръководят процеса. Иначе съоръжението се строи от българи.
– Изпитанията ще се направят от Leitner, които след това ще издадат всички необходими документи – разкри Обрейков. – Тестовете, които ще се проведат, са следните – товарят се всички седалки с едни туби, пълни с пясък, които да имитират максималната тежест на хората. Лифтът се пуска да върти 72 часа без прекъсване, като се наблюдава внимателно дали всичко е наред. Една седалка за 6 човека е за около 600 кг. Всичко обаче е съобразено с дължината на въжето и разстоянието между стълбовете, така че да е максимално комфортно при возене и сигурно за хората.

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани със *