Само партийните зелени ли обичат Банско!?

7dniski.bg03.03.20151min2510

Владимир Каролев е икономист, консултант на чуждестранни фирми за инвестиции в България и запален сноубордист. „7 дни спорт“ разговаря с него минути след финала на супергигантския слалом за Световната купа в Банско за бъдещето на ски центъра и на Разложката долина, за решението на проблема с презастрояването в града и за шансовете страната ни да печели повече от туризъм.

– Г-н Каролев, защо от икономическа гледна точка трябва да има втори кабинков лифт на Банско?
– Втора кабинка трябва да има от гледна точка на здравия разум. Защото всеки, който идва да кара тук на празници и през уикендите, вижда това, което виждам аз: големи опашки между 8.30 и 11 часа и след това в края на деня. И това се дължи на това, че капацитетът на всички съоръжения в ски зоната е около 23 000 души, а единственият транспортен лифт е с капацитет 2500 души. Последните три броя на престижното издание World Ski Report, както и научни разработки в Австрия и в Швейцария обясняват какво представлява един модерен и оптимален курорт. Те пишат, че ако курортът не е там, където са паркингите, както е в Банско, и трябва да се качиш в планината, транспортната инфраструктура трябва да има около една трета от капацитета на ски зоната. За да може за около час и половина да се качат хората. Такъв е моят любим курорт Хинтертукс в Австрия, където две огромни кабинки в началото на планината качват туристите под глетчера. Така че тук не става въпрос за икономика, а за здрав разум.
– Защо да няма 300 километра писти в Банско?
– Не знам дали това може да се случи тук. Но от гледна точка на това, как трябва да се развиват ски курортите, са задължителни две неща: мастър план на района и оценка за въздействието на околната среда за всеки регион. Това, което най-много ме дразни при партийните зелени, е, че те считат, че са единствените, които са загрижени за планината. А това не е така. Запалих се по летните турове в региона и четвърта година всеки втори уикенд организирам преходи с местни водачи. И виждам, че в района на ски зоната е почистено и няма сеч. А в района на Рила зад Разлог или в гората между Добринище и Банско има нерегламентирани сечища. Така че 300 или 100 километра писти ще покажат проучванията, които трябва да са комбинация между икономически смислен проект и проект, който да е оптимален от гледна точка на околната среда.
– Много хора питат защо тези пари не се инвестират в другите ски курорти. Има ли логика в този въпрос?
– Споменах за престижния World Ski Report, който се прави от швейцарски екип. В доклада за 2014 година пише, че курортът Банско в България е best value for money, което означава най-добрите условия за цената (цена за нощувка и ски съоръжения). Споменават се и другите два курорта и че 47 от територията на България е покрита с планини и може да се направят ски зони на много места. Но трябва да се намери инвеститор. И зелените пак питат: „Защо не на Ком?“ Ами да изтеглят заем и да инвестират, след като мислят така. Нали сме в свободно общество, пазарна икономика и законът на търсенето и предлагането определя къде трябва да има нови курорти. Колкото повече се шуми за България като ски дестинация, толкова повече възможности има за нови ски курорти.
Вече има заявка за един мегакурорт
Това е прединвестиционно проучване на френската група „Акор“, която държи една от най-големите хотелски вериги в света. Тя иска да прави ски зона в района между съществуващите ски влекове на Рилски езера и Мальовица. Той обаче е част от парк Рила и отново трябва да се мине през ОВОС. Не трябва обаче да се спекулира с това, че не е разрешено да се строи в национален парк и в „Натура 2000“, че ЮНЕСКО е против това. Има много паркове в света, включително с по-голяма степен на защита, отколкото Пирин, в които има ски зони. Две ски зони има в такъв парк в Нова Зеландия. Прокараха сноуборд в Роки Маунтин в Канада, в центъра на най-големия парк. Доломитите се намират в национален парк. Просто в тях има по-големи изисквания за опазване на околната среда, а не забрана за изграждане на ски съоръжения. Партийните зелени цитират един доклад на ЮНЕСКО, но избирателно. В него е казано, че не трябва да се разширява ски зоната, а не че не трябва да се уплътнява вътре в нея и да има нови съоръжения. На Банско може да се направят 10-15 км писти до Църна могила, където като студент съм участвал на състезания. До „Алберто Томба“ има три улея, които се самозалесиха и там гората е на 15 години. Те също може да станат на писти. По закон концесионерът е длъжен да плаща компенсиращо залесяване, което се извършва от общината. Зелените казват, че то не е направено. От общината обаче документално твърдят, че е направено.
– Много хора се плашат, че Банско може да се превърне в зимния Слънчев бряг…
– Съгласен съм, че има презастрояване. Но аргументите, че ако има втора кабинка, ще започне ново строителство, са фалшиви. В момента само в листите за продажби на „Бългериън пропъртис“ има 450 апартамента в Банско на цени от 250 до 500 евро на кв. метър. 250 евро е под цената на ново строителство. Продават се и 80 хотела. Така че, ако някой инвеститор реши да стъпи в Банско, трябва да е луд, за да строи на зелено. Освен това има мораториум на кметството върху новите строежи. Според мен той трябва да продължи доста време. Когато се пенсионирам, надявам се на върха на физическите си възможности, ще живея в този регион. Обичам спортовете на открито. Обичам ходенето в планината и да карам сноуборд. А долината на Разлог е заобиколена от три планини и има условия за целогодишен туризъм. Тук има едно голф игрище, а има подписани и четири споразумения на Община Разлог с международни инвеститори за развитието на голф курортите… Всеки уикенд тук има някакво събитие. Тази година имаше два филмови фестивала, оперен фестивал, традиционния джазов фестивал, имаше международно състезание с балони, по мотокрос и т.н. Това е развитието на региона – туризмът ще просперира на базата на незимните спортове. И последно: министър Лиляна Павлова беше тук и каза, че до 1 октомври магистралата ще е готова до Благоевград, а до три години ще стигне до Симитли. Т.е. от София до Банско ще се стига за почти същото време, колкото от София до Боровец. Магистралата от Гърция също е почти готова. И Банско ще бъде по средата между две международни летища – на около 2 часа от Солун и от София.
– Не е ли туризмът бъдещето на нашата държава?
– В икономиката има не много теории, които са вечни, откакто са измислени. Но теорията на Рикардо за сравнителните предимства на нациите е неоспорвана. Учехме я и по комунистическо време. Тя казва, че нациите трябва да развиват конкурентните си преимущества, които идват от природните условия и от знанията на хората. Затова е много важно образованието. Но също толкова важно е да се използват и природните условия. България е целуната от Бог – имаме условия за три бизнеса: туризъм, земеделие и транспортна инфраструктура, тъй като сме на границата между Европа и Азия. Няма нужда да се помага на тези бизнеси с преференции, просто държавата не трябва да пречи. Съседните Гърция и Турция имат по-добри условия за летен туризъм, но ние имаме по-добри предпоставки за целогодишен туризъм. Сега туризмът е над 10 процента от брутния ни вътрешен продукт. Но в Австрия е над 20 процента. И
България рано или късно ще гони Швейцария и Австрия като туристическа, а не като ски дестинация
– В какви срокове страната ни може да печели много повече от туризъм?
– Инфраструктурата в туризма не се строи за година или три. България беше в криза само през 2009, но шеста година растежът почти не се чувства. Развитието на туризма у нас е реално в средносрочен и дългосрочен план. Против съм държавата да инвестира в туризма, тя няма достатъчно пари за социалните сфери. В туризма трябва да инвестира частният сектор и това не може да стане бързо. Но една пета от брутния ни вътрешен продукт може да е от туризъм и от свързаните с него отрасли – транспортни услуги, ресторанти, земеделие и всичко, свързано с обслужването на хотелите.
– Какво би ви зарадвало най-много в развитието на Банско?
– Ще свърша с това, с което започнах. Преди няколко години трябваше да се направи втора кабинка. Премиерът Борисов трябва да тропне по масата. Два пъти за два дни чухме трима негови министри плахо, но пък президентът съвсем не плахо да казва, че трябва да има втора кабинка. Всеки, който е идвал в събота, неделя и по празниците, знае какви опашки има. В рамките на съществуващата концесия трябва да се отвори „Църна могила“, ако има възможност да се разширят някои писти. „Кулиното“ задължително трябва да се развие. Проблемите с концесионера в Добринище също трябва да се решат от държавата. Но районът на трите планини трябва да се развива.

Източник: 7 дни спорт

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани със *